سفارش تبلیغ
صبا ویژن



70 روز، 700 متر؛ پایان خوش داستان معدنچیان شیلیایی


70 روز، 700 متر؛ پایان خوش داستان معدنچیان شیلیایی



  - اگر تا دیروز هزاران متر زیر زمین کار می کردند و صدایشان در نمی آمد، اینک همه دنیا آنها را می شناسند. بیش از 10 هزار دلار پول نقد به حساب بانکی انها ریخته شده است و بلیط سفر به یونان هو داخل کت شان قرار داده شده است.

33 نفری که 5 آگوست در عمق بیش از 600 متری زمین زنده دفن شدند اما اینک پس از 69 روز به کمک خداوند و فناوری و یاری مردمی بار دیگر روی زمین آمده و نفس می کشند. معدنچیان محبوس چند روز قبل، بر سر اینکه چه کسی زودتر از معدن سن خوزه در شمال شیلی بیرون بیاید، با هم اختلاف داشتند اما حالا همه چیز را فراموش کرده کنار خانواده های خود هستند. مقاومت 69 روزه 33 معدنچی محبوس در معدن طلا و مس در شمال شیلی ستودنی است.


در 17 روز اول از 69 روزی که آنها گرفتار شده بودند حتی کسی نمی دانست آنها زنده هستند یا مرده! چرا که هیچ ارتباطی بین دنیای زیرزمینی و بیرونی ایجاد نشده بود. جالب اینجاست که هیچکدام از نجات یافتگان در وضع وخیمی بسر نمی برد.. ملت شیلی بخصوص در پایتخت با بوق زدنهای ممتد در خیابان به جشن و پایکوبی پرداختند. ملت شیلی در این جشن و پایکوبی تنها نبودند. 2 هزار خبرنگاری که به طور زنده نجات معدنچیان را گزارش می دادند هم باعث خوشحالی مردم در سراسر دنیا شدند. تصاویر تلویزیونی و پخش زنده نجات معدنچیان دنیا را به حیرت واداشت. اسقف اعظم در اسپانیا از مردم خواست تا شکر گذار خداوند شوند و به درگاه خدا دعا کنند. قرار بود هر 45 دقیقه یک نفر را از معدن نجات دهند. ساعت 6 بعد ازظهر چهارشنبه به وقت محلی عملیات نجات شروع شده و بامداد 5 شنبه و زودتر از پیش بینی ها توانستند معدنچیان را نجات دهند. نفسها در سینه حبس شده تا ساعت 6 بعد ازظهر به وقت شیلی برسد. پس از دو ماه انتظار عملیات پایانی بیرون آوردن 33 معدنچی زیر آوار مانده در شمال این کشور شروع شد. مهندسان 6 ساعت هم از پیش بینی های قبلی جلو افتادند و در حضور 2 هزار خبرنگار و اصحاب رسانه و خانواده های چشم انتظار عملیات نهایی را تمام کردند. امدادگران و مهندسان بوسیله تیوب مخصوص یا کپسول نجات 33 معدنچی را بیرون اوردند. عملیات پیچیده و بسیار حساس بود. تیم فنی، تیم پزشکی، تیم نجات و تیم متخصصان معدن در همکاری خوبی سعی عملیات را به نحو احسن انجام دادند. تست های نهایی روی کپسول های نجات انجام شد تا اطمینان را به 100 درصد برساند. معدن طلا و مس در شمال شهر کوپرنیکو واقع شده که 33 معدنچی در 5 اگوست در آن بدام افتادند.


با ورود فلورنسینو آوالوس اولین معدنچی به سطح زمین، هزاران بالن به آسمان فرستاده شده و مردم با حضور رییس‌جمهور خود "سباستین پینه را" در کنار معدن جشن بزرگی بر پا نمودند. رئیس جمهور بهمراه همسرش قبل از عملیات تا پایان عملیات کنار معدن بود و به ملت خود روحیه می داد. تیم‌های پزشکی نیز درمان خود را شروع نمودند. قرار شد تمام نجات یافتگان عینک بر چشم داشته باشند تا نور آفتاب به چشم های آنها آسیب نزند.


دومین معدنچی ماریو سپولودا 40 ساله بود که از داخل کپسول نجات بیرون آورده شد تا ضمن دیدار با رییس جمهور برای مداوا به تیم پزشکی داده شود. همسرش نیز در کنار وی رفته و با شوهرش ابراز احساسات نمود. وی به رییس جمهور گفت برایت هدیه ای دارم و به وی یک تکه سنگ داد. این سنگ را وی از اعماق نیم مایلی زمین آورده تا همگان روزهای گذشته را فراموش نکنند و مقامات آگاه باشند که باید برای ایمنی معدنچیان تجهیزات بهتری را فراهم آورند تا دیگر چنین مشکلاتی رخ ندهد. رئیس جمهور هم گفت بسیار خوشحالیم که دوباره به زمین بازگشتید و باید از خداوند سپاسگذار باشیم. اندرو ویلسون از تیم نجات گفت دومین نجات از اولی بسیار سخت تر بود.چرا که مدیریت در بالا آمدن بسیار سخت بود.


جیمی سانچز 19 ساله جوانترین معدنچی بود که بعنوان نفر پنجم از معدن بیرون اورده شد و پدرش وی ر را در آغوش گرفته و اشک ریخت. پنجمین شیلیایی از عمق نیم مایلی و از لابلای 700 هزار تن سنگی که گفته می شود بمدت 69 روز به صورت آوار روی آنها ریخته، نجات داده شد. تمام صحنه هایی که شبکه های مختلف در جهان نشان دادند حاکی از عشق و امیدواری در بین مردم و معدنچیان بود. نهمین معدنچی نیز بنام ماریو گومز 63 ساله پیرترین معدنچی گرفتار بود که نجات داده شد.وی از سن 12 سالگی کارگر معدن بوده است.


هفدهمین معدنچی عمر ریگاداس برقکار 56 ساله بود که با تمام مشقات دست و پنجه نرم کرده و خود را زنده با بالا رساند. چهارمین نوه وی در حالی بدنیا آمده بود که پدربزرگش یک ماهی بود در عمق نیم مایلی زمین گرفتار شده بود.


مقامات تیم فوتبال منچستر یونایتد معدنچیان به دام افتاده در شیلی را به دیدن یکی از مسابقات خانگی این تیم دعوت کردند. مقامات باشگاه منچستر یونایتد انگلیس به منظور بالا بردن روحیه سی و سه معدنچی به دام افتاده در اعماق هفتصد متری معدنی درمنطقه کوپیاپو این خبر را منتشر نمودند. بر این اساس هزینه سفر معدنچیان و تماشای یکی از دیدارهای خانگی این تیم در ورزشگاه اولدترافورد را منچستر یونایتد بر عهده گرفته است.


سباستین پینه را، رئیس جمهور شیلی اعلام کرد عملیات نجات سی و سه معدنچی که در عمق نیم مایلی زمین گرفتار شده بودند، ده تا بیست میلیون دلار هزینه داشته است. وی افزود نیمی از این مبلغ را دولت تقبل کرده و بقیه آن از کمکهای اهدایی تامین شده است. پینه را خاطر نشان کرد در عملیات نجات این سی و سه نفر هر یک پزو (واحد پول شیلی) برای ما ارزش داشت و ما نیز تلاش کردیم پولهایی را که برای این کار جمع شد به بهترین نحو مصرف کنیم. رئیس جمهور شیلی افزود حدود یک میلیارد نفر در سراسر جهان عملیات نجات این معدنچیان را که از دهها شبکه تلویزیونی پخش می شد، تماشا کردند. وی ادامه داد من تصور می‌کنم که هیچگاه شیلی تا این حد کانون توجه افکار عمومی جهان واقع نشده بود.


قبل از نجات شیلی روزهای سختی را سپری می کرد. نیروهای امداد روزهای اول فکرش را هم نمی کردند که آنها را نجات دهند. بعد از چند هفته اولین محموله مواد غذتیی و ضروری ارسال شد. این کار از طریق تیوبهای مخصوص تعبیه شده از طریق حفره ای 60 سانتی در معدن صورت گرفت. ابتدا حدس زده می شد که 4 ماه وقت لازم است تا آنها بیرون آورده شود.


رییس گروهی که در معدن بدام افتاد، لوئیس اورزا نام داشت و وی با استفاده از وسایل ارتباطی مهیا شده برای گروه تقاضای مسواک کرد. خانواده های این افراد در بیرون از معدن با شنیدن خبر موفقیت آمیز بودن عملیات ارسال مواد غذایی از شدت خوشحالی اشک ریختند ورییس جمهور با حضور در تلویزیون گفت دعا های مردم، شما را تنها نمی گذارد. مردم شیلی از ابتدا تا انتها با محبوسین بودند. آنها چند ماه قبل از ان تجربه تلخ زلزله را نیز در کشور خود تحمل نموده بودند و حالا مردم مذهبی شیلی بیشتر از قبل برای خود و ملت خود دعا می کنند. در این عملیات گروهی از کارشناسان ناسا نیز بعنوان متخصص به عملیات کمک کردند. تونل مذکور گرم و مرطوب بود و کارشناسان ناسا برای این دعوت شدند تا توصیه هایشان را درباره حفظ سلامت روحی و جسمی معدنچیان در فضای دور از دسترس زیر زمین ارائه کنند. چهار کارشناس ناسا با مقامات دولت شیلی از جمله لورنس گلبورن، وزیر معدن و جیم مانالیش وزیر بهداشت این کشور دیدار کردند و توصیه هایی را در زمینه تغذیه، تامین دارو و مسائل رفتاری برای معدنچیان ارائه کردند.


کپسول نجات کپسول 420 کیلو گرمی با یک متر و 90 سانتیمتر طول، ظرفیت حمل یک نفر را دارد. این کپسول شامل یک بخش نگهداری اکسیژن و سیستم ارتباطی بود. همچنین دارای سیستمی بود که در شرایط اضطراری می توان بخش پایینی آن را از بخش بالایی آن جدا کرد. این کپسول که با هدف نجات معدنکاران شیلیایی طراحی و ساخته شد به شمال شیلی و به محل معدن انتقال یافت. گروه های امداد و نجات شیلی تلاش کردند در سه عملیات جداگانه از مسیرهای مختلف حفره ای را به اندازه حرکت کپسول نجات به سمت محل استقرار معدنکاران در زیر زمین ایجاد کنند.


علت انفجار تونل معدن پایین بودن فناوری بکار گرفته شده اعلام شد و متخصصان معدن پس از پایان عملیات معدن مذکور را برای همیشه منفجر کرده و در آنرا بستند.


70 روز، 700 متر؛ پایان خوش داستان معدنچیان شیلیایی






   مدیر وبلاگ
انتقال موبایل پاتوق آدرس تغییر کرد
ایمیل ها: mobilepatogh@gmail.com بررسی گوشی های موبایل در موبایل پاتوق
خبر مایه
آمار وبلاگ

بازدید امروز :72
بازدید دیروز :62
کل بازدید : 952064
کل یاداشته ها : 1465


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ